Tuesday, October 5, 2010

Segenggang Tabah!!!

Ya Allah...amat sukar bagi seorg hamba yg dhoif ini utk mnyerahkan segala takdir dan ketentuan yang telah Engkau takdir dan tentukan utk seseorg hamba-Mu dgn bulat2...Walaupun diri ini sudah mengerti perkara2 yg telah Engkau takdir dan tentukan kpd setiap hamba2-Mu adalah terbaik utk dirinya sejak azali lagi...kerana...ada saja yang menggugat ketidak sabaran diri yg dhoif ini...yg mungkin kerana...lemahnya Iman dan keyakinan akan janji dan ketentuan hamba-Mu itu...

Ya Allah, kurniakanlah kekuatan, ketabahan dan keyakinan kpd hamba-Mu yg sgt2 mendambakan rahmat dan kasih sayang-Mu...kerana...Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...Ameen...

>>>Epilog seorang hamba yg sgt membuntukan Rahmat & Kasih Sayang daripada Penciptanya...

Manusia Boleh Membuat Pilihan! Tp...

Tanggal 1 oktober 2010...Di kurniakan oleh Allah S.W.T utk mendengar kuliah mingguan Menteri Besar Kelantan di perkaranagan Dataran Ilmu...Kota Bharu...sambil2 menjaga geai Nisa' Kelantan dan menjual produk makanan aku...walaupun sound system x berapa clear dan ngantuk2...sempat juga menangkap beberapa point2 daripada syarahan Tok Guru di pagi yg penuh berkat itu...Antara point yg dpt ditangkap adalah...manusia dikurniakan akal untuk memilih dan membuat keputusan dalam hidup...Antara contoh yg Tok Guru bagi adalah...kalau lembu...hari2 ia memakan rumput...tapi, xde ideal pun utk jadikan rumput tu sbg masakan lain..contoh...utk masak lemak ke...goreng ke...atau ape2lah...ia tahu makan aje...Tp, berbeza dgn manusia...manusia dikurniakan akal utk menghasilkan keputusan...AKAN TETAPI...keputusan manusia itu wajib mengikut apa yang ditentukan oleh Allah S.W.T...bak kata lain...mestilah mengikut landasan yg ditentukan oleh Allah S.W.T di dlm Al-Quran & Hadis Rasulullah S.W.T....semuanya itu adalah untuk kesejahteraan hidup manusia di dunis & akhirat...

Sunday, September 26, 2010

Keikhlasanku Tergugat!!! Astagfirullah...

Sememangnya mendidik adalah suatu perkara yg sangat mencabar. Lebih2 lagi di saat dunia skrg ini...Terlalu banyak perkara2 negatif yg terdpt dlm tv, internet, etc...sehinggakan budak seusia 9 tahun sudah pandai membuat nakal...Dengan kehilangan hp yg baru sj hilang di sekolah kadang2 boleh menggugat kesabaran seorg hamba Allah yg tidak pernah terlepas dr pelbagai dosa & kekurangan ini...akan tetapi bila teringat kata2 Hassan Al-Banna...'Tugas kita adalah mendidik, bukan menghukum'...membuat diri seseorang itu terfikir & beristigfar akan emosi yg diikutkan itu...Astagfirullah...

Katakan pada diri.........mungkin ada hikmah di atas setiap yg berlaku pada diri!!!...mungkin sbg kifarah pada dosa2...atau mungkin utk menambahkan lg keimanan kita....

Sabar & teruskan perjalan hidup ini utk mencari Redha Allah sehingga kita di jemput-Nya...

Tuesday, August 24, 2010

Luahan Hati Seorang Pendidik...

Setelah seminggu mengajar di Sekolah Rendah Islam Al-Qari, Kelantan banyak yg dipelajari. Antara perkara yg tidak dapat dilupakan adalah dua orang pelajar lelaki bertumpuk. Bengkak dan lebam dibuatnya...Bukanlah perkara mudah untuk meleraikan perbalahan di antara pelajar...memerlukan seribu macam kemahiran didikan...tersalah tindakan, akan memberi kesannya yg amat teruk kepada mereka kerana di usia inilah mereka boleh di lenturkan sehingga membuat Aku mencari formula didikan Islam utk meleraikan perkelahian ini kerana semuanya ada dalam Islam itu sendiri. Bermula mencari saksi dan mendengar keterangan kedua-dua belah pihak. Seterusnya menyuruh mereka meminta maaf dan maafkan antara satu sama lain agar kita tidak menjadi umat yg bertengkar sesama sendiri sedangkan musuh kita bersatu untuk hapuskan kita. Semua itu kita mesti terangkan kepada mereka agar mereka membesar dgn asas2 Islam yg cukup mantap!.

Tetapi, bukan setakat itu sahaja peristiwa itu berakhir...ketika habis sesi persekolahan, si ibu kepada saah seorang pelajar yg bertumpuk itu datang berjumpa...untuk mendapatkan maklumat mengenai apa yg berlaku kepada anaknya sehingga bengkak2 dan lebam2...Itulah perasaan seorang ibu...Dia tidak akan membiarkan si anak kalah tanpa pembelaan...setelah diterangkan tentang apa yg berlaku, Alhamdulillah dgn berbekalkan peribadi muslim si ibu boleh mendengar dan menerimanya serta menyuruh si anak bersalam dgn sahabat yg bertumbuk dgnnya itu. Alhamdulillah kes ini diselesaikan dgn baik...

Setelah Aku kembali ke bilik guru, Aku terduduk...termenungkan...reality yg berlaku di luar ini tidaklah semudah yg berlaku di alam kampus walaupun pernah aktif dgn mana2 persatuan atau organisasi...dan sememangnya...Tetapi, Alhamdulillah berkat dgn penglibatan dgn Persatuan Mahasiswa Islam di kampus suatu ketika dahulu mengajar diri ini lebih matang utk menghadapi cabaran hidup yg lebih reality di luar...Alhamdulillah kerana diri ini dipilih oleh Allah S.W.T walaupun terlalu banyak dosa dan kesalahan yg dilakukan...;(...sesungguhnya Rahmat Allah itu amat luas...

Friday, August 6, 2010

Life Is A Test...

Pada suatu pagi, ketika menolong Naqibah Ku mengemas barang kerana ingin mengikut suaminya menyambung belajar ke Australia…Tiba2 Naqibah Ku menceritakan bahawa ada seorang perempuan yang berusia 24 tahun baru menelifonnya…Perempuan itu mengadukan masalah dirinya…Sebulan yg lepas dia berkahwin dgn suami org di Siam…dgn tanpa pengetahuan mak&ayahnya dan isteri lelaki tersebut…Tp, setelah sebulan berkahwin, si suami tidak menyendahkannya kerana isteri pertama menuduhnya telah menghantar sihir kepadanya…Jd, si suami percaya kepada kata2 isteri pertama…sekarang ini perempuan itu sangat2 serabut kerana tidak tahu kpd siapa yg ingin mengadu…kpd mak&ayah…Tp, mak&ayahnya pun belum tahu lg yg dia sudah berkahwin…usahkan nak menceritakan masalah dia hadapi ini…so…mcm mane penyelesaiannya…

Pesan Naqibah Aku….

First…perempuan itu mesti akui bahawa dia yang bersalah sebenarnya kerana tidak mahu mendengar ckp mak&ayah supaya tidak berkahwin dgn lelaki itu…Tp, dia ambil keputusan yg terlalu mengikut akal & nafsu buas nya utk kahwin di Siam. Hasilnya…kebahagian yg sementara…

*Persetujuan Ibu bapa amatlah penting dalam kt membuat sesuatu keputusan yg menentukan hidup kita…melainkanlah keputusan ibu bapa kita itu memberikan mudharat pada kita…

Second…Allah telah kurniakan kita akal utk kita membuat pertimbangan mana yg baik dan mana yg buruk…Jangan sesekali membiarkan nafsu menguasai kita kerana kita akan merana di dunia dan jika tidak bertaubat…di akhirat lebih2…Nauzubillah…

Third…dalam hidupnya kita mesti mencari sahabat yg soleh utk kita saling ingat memperingati setiap masa…oleh itu keharusan utk kita hidup secara berjemaah…

Fourth…benarlah…cinta yg paling agung adalah cintakan Ilahi…cinta yg tulus suci adalah cinta ayah&bonda…dan cinta sesama insan…suburkanlah dgn ketakwaan…

Lastly, dalam setiap yang apa kita lakukan…landasarilah dgn ILMU+AMAL+TAKWA…InsyaALLAH, bahagia hidup dunia dan akhirat.

INSAFLAH!!!

Ya Allah, amatlah mudah andai diri ini utk membua maksiat pada-Mu…Maksiat mata, mulut, hati dan segala pacaindera dan anggota yang Engkau kurniakan pada Ku…Lebih2 lagi di kala tiada sesiapa yang tahu…Tp, Ya Allah bila Ku sedari kewujudan Engkau yg tiada bertempat dan waktu…aku merasa takut…takut akan azab-Mu…Aku juga yakin Ya Allah dengan melakukan perkara2 yg Engkau mungkiri itu akan memberi kesan yg sgt tidak elok utk jiwa & raga Ku…walaupun tiada sesiapa yg menyedarinya…Sesungguhnya Ya Allah, Aku jua yakin bahawa setiap dosa dan kesalahan yg Hamba2-Mu lakukan tidak memberi kesan langsung kpd Engkau…Tp, empunya dirilah yg menanggungnya…antara kesan yg Aku sering rasakan dikala Aku lagha kpd-Mu adalah…jiwa ini tidak tenteram walaupun zahirnya insan lain melihat Aku bahagia…Ya Allah, Engkau lindungilah dan jauhilah diri ini daripada melakukan maksiat yg terus menerus kpd Engkau…Jika tidak Ya Allah, siapalah diri ini walaupun di dunia ini dikasihi, dihormati dan disanjungi oleh hamba-Mu yang lain…begitulah jua utk Ma&Abah, adik-beradik & sesiapa sahaja yng bersama2 Ku serta Muslimin& Muslimat sekaliannya…Ameen…Perkenankanlah Ya Allah…

Luahan Hati Seorang Hamba-Mu

Tuesday, April 27, 2010

Susahnya Nak IKHLAS!!!

Perkataan ikhlas amat mudah untuk diperkatakan, tp praktikalnya amat berat sekali...

Bila mendegar kebaikan sifat ikhlas, terasa amat indah&tenang...perjalan yg jauh&sukar terasa mudah saja untuk ditempuh...

Tapi, bila kita diuji, terduduk...xterkata apa.................................istigfar saja yg mampu dilafazkan!!!

Tidak ada manusia yg tahu isi hati kita melainkan kita sendiri...kita boleh menipu manusia dgn kata2 kita, tp...kita tidak mampu menipu Sang Pencipta kita...

Benarlah sabda Nabi Junjungan...keikhlasan itu umpama semut hitam yang berjalan di atas batu hitam dalam persekitaran sekeliling yang gelap...bayangnya...memang sukar utk dilihat...

Kerana itulah, bila mana keikhlasan diri tergugat...banyakkanlah istigfar...sememangnya syaitan tidak akan biarkan kita sering berada dlm kebaikan!!!

Aku belajar dahulu...kenapa kita disunatkan membaca "aku berlindung drp syaitan yg direjam"...

Ini adalah kerana kita tidak mampu melawan godaan syaitan...so, kita mesti minta dgn ALLAH agar kita dilindung drp hasutan syaitan.

Kadang2, bila keikhlasan kita tergugat...terasa amat malas utk melakukan kebaikan lg...takut jd hipokrit...dll lagi lah!!!

tapi, ustazh aku pernah kata dulu...kalu kita tinggalkan, lagilah syaitan suka...sbb kadang2, bila kita buat dulu, InsyaAllah, keikhlasan akan dtg...

Pesan ustazh..."Tidak mahu beramal kerana org lain adalah riyak dan beramal kerana org lain adalah syirik."

Sememangnya keikhlasan itu suatu yang amat sukar utk dilihat&dinilai...ibarat semut hitam itu td...

So, pesanan utk diri...selalulah kita berdoa+berusaha utk timbul keikhlasan dalam setiap perkara yg kita lakukan;)

ERTI HIDUP PADA MEMBERI...

Ini semuanya takdir tuhanku...Walaupun hatiku yang hiba tidak dapat menerimanya, apakan daya. Tapi ku percaya...terselit hikmah disebaliknya.Tuhan tak kan membiarkan perjuangan selesai tanpa dugaan yang maha berat.Percayalah...Hari yang dinantikan pasti tiba.Merangkul kembali takhta dunia untuk dimahkotakan kepada ISLAM yang tercinta. Tidur ku takkan lena. Sehingga...impian ku tercapai indah. Bagai mimpi ngeri di siang hari...Tumbangnya pejuang...Tersungkur menyembah bumi...aduhai itulah mainan hidup ini. BANGUNLAH KEMBALI!!! Pandanglah dunia...Di sana insan dipermainkan. Masih ada yang memerlukanmu. Mereka terpinga tanpa amaran. SEDARKAN MEREKA!!! Teruskan perjuanganmu...Bayangkan generasi yang mendatang. Ke manakah haluan???Adakah dididik tamakkan dunia???Atau celik mengenal akhirat???Aku....Di sanubari ku membara sebuah impian. Takkan kesampaian tanpa cobaan. Akan gigih mara kehadapan Kuharapkan...Sokongan dan dokongan Inspirasi pencekal jiwa agar impian menjadi nyata yang pasti...Masyrakat kenal akan kemurniaan ISLAM. Cinta sesama manusia. Prihatin tak kira bangsa. Tiada yang buta tanpa pembela. Akan ku perjuangkan....Inilah JANJIKU. Ku yakinTuhan akan bersamaku.InsyaAllah!!!